Wat is analoog fotografie?

Er zijn steeds meer fine art bruidsfotografen die gebruik maken van analoge camera’s. Je ziet soms aan het einde van een blog staan “ontwikkeld door: (bijv.) Carmencita Film lab”. Dat betekend dat (een aantal) van de beelden analoog zijn gefotografeerd. Maar wat is het nou precies en zit er verschil in iemand die digitaal fotografeert en iemand die analoog fotografeert? Dusty Blue leverancier Alexandra Vonk is een fotograaf die bijna alles gedurende een bruiloft op een analoge camera vastlegt en we vroegen haar om hier wat meer over te vertellen.

“Als fine art fotograaf ben ik altijd op zoek naar specifieke schoonheid. Schoonheid in omgeving, in details, in emoties en natuurlijk in de liefde. Ik streef ernaar om lichte, romantische en dromerige beelden te creëren.

Als fotograaf kun je kiezen uit twee verschillende mediums, digitale fotografie of analoge fotografie. Misschien weet je het nog wel – de ouderwetse film rolletjes, waar je 36 foto’s mee kon maken, het vervolgens moest laten ontwikkelen. Een paar dagen later kon je de afdrukken ophalen en op dat moment zag je de foto’s voor het eerst. Wellicht herinner je je nog dat euforie moment als je je prints doorkeek en alle momenten opnieuw beleefde.

Tegenwoordig maken mensen 100 foto’s van 1 moment en binnen no-time staat het op Facebook of Instagram. Zelf ervaar ik dan dat het euforie moment weg is en een foto een veel mindere betekenis krijgt. Daarom zijn tastbare prints voor mij ook heel belangrijk, want hoe vaak kijk je nu je foto’s nou écht terug op je computer of telefoon?”

Waarom zou een fotograaf teruggrijpen naar iets uit het verleden en niet gebruik willen maken van alle technologische mogelijkheden die de hedendaagse digitale camera’s te bieden hebben?

“Waar je met digitale fotografie haarscherpe beelden kunt maken heeft Film de eigenschap om licht te absorberen en daarmee juist een zachtere en dromerigere uitstraling te creëren. Je kunt het vergelijken met de cd speler die haarscherp muziek afspeelt en de grammofoonplaat, waar net af en toe een kraakje in zit… Nostalgie!

Film is uitermate geschikt bij lichte omstandigheden en ook krijgen huidstinten een prachtige creamy kleur.”

Ben je niet bang dat het mis gaat met analoog fotograferen? Je kunt immers niet zien of een foto is gelukt?

“Nee, ik ben niet bang dat er iets mis gaat met analoge fotografie. Je hebt geen extra risico dan met digitale fotografie. Je meet het licht met een lichtmeter waarop je de settings te zien krijgt, wat je vervolgens zelf instelt op je camera. En door de nodige ervaring weet ik hoe film reageert op licht. Het enige is dat ik mijn film naar mijn lab in Amerika opstuur en dus mijn film rolletjes letterlijk uit handen geef. Hierdoor heb ik zelf altijd een assistent fotograaf bij mij die op de belangrijkste momenten digitaal fotografeert, zodat ik altijd een back-up heb.”

Heeft het fotograferen met film je manier van werken veranderd?

“Het werken met rolletjes met een gelimiteerd aantal foto’s heeft mijn werk en stijl enorm verfijnd.

Waar je met een digitale camera gemakkelijk duizenden beelden kan maken om tot het perfecte plaatje te komen, ben ik nu gebonden aan een maximaal aantal van 16 foto’s* per rolletje waardoor ik nu bewuster bezig ben met de juiste compositie en het vastleggen van de juiste emotie in het moment.

Het voordeel is dat je hierdoor de fotograaf niet de hele tijd door hoort ‘klikken’ tijdens bijvoorbeeld de ceremonie en je dus geen paparazzi fotograaf om je heen hebt.

Een anologe Fine-art fotograaf verkiest kwaliteit boven kwantiteit.”

* Per analoge camera en filmrol is het verschillend of je 36 of 16 beelden kan schieten.

Wat zijn de beste omstandigheden voor fine art (film) fotografie?

“Wanneer je kiest voor een fotograaf die lichte fine art (Film) foto’s maakt komt dit het beste tot zijn recht met natuurlijk licht. Wanneer het donkerder wordt ben ik beperkter in de mogelijkheden met Film. Als analoge fotograaf kun je er dan voor te kiezen om van een statief gebruik te maken en/of over te gaan op zwart-wit film. Meestal val ik na zonsondergang terug op mijn digitale camera. Natuurlijk kan ik in donkerdere locaties ook mooie foto’s maken, maar je zult nooit dezelfde lichte, dromerige foto’s krijgen.

Om die reden is de keuze van de trouwlocatie en tijdschema van bruidsparen erg belangrijk voor het eindresultaat. Hoe meer natuurlijk licht, hoe beter! Denk bijvoorbeeld ook aan de prachtige beelden die vlak voor zonsondergang gemaakt kunnen worden, ook wel ‘golden hour’ genoemd.”

 

Natuurlijk vroegen we Alexandra ook om wat fijne voorbeelden. Zie jij verschil tussen de beelden en zou je bij het zien van deze beelden liever kiezen voor analoge of digitale fotografie?

Links: Digitaal | Rechts: Analoog

Links: Digitaal | Rechts: Analoog

Links: Digitaal | Rechts: Analoog

Foto’s Alexandra Vonk

Naast dat ik eigenaresse ben van  The Confetti Collective ben ik business coach & strategist voor creatieve ondernemers. In mijn vrije tijd vind je mij knuffelend op de bank met mijn lieve man en ons zoontje óf met elkaar op weg naar een nieuw avontuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Latest from instagram

Over Dusty Blue

Dusty Blue is een fine art inspiratieblog dat zich richt op pure liefde. Het is een plek waar fine art leveranciers uit Nederland en omringende landen samen komen, zodat jij als bruid alles op één plek kunt vinden, wanneer je net als wij zo ontzettend houdt van lichte beelden en classy bruiloften.

Social media